Elefántudvar
Egy újabb különös és magasztos helyre érkezünk, hiszen a második terasz a nevét az árkádjai alatt egy gömbön álló, a várat a hátán tartó elefántról kapta. Az árkádok hátfalára a mester vörös krétával négy ideszánt freskó vázlatát rajzolta fel. A négy rajz négy az emberiség történetében építészetileg meghatározó nyomot hagyó korszakot ábrázol: görög-római kor, kereszténység, hűbériség és a szocializmus korát. Nem véletlen itt ez a magasztos hangulat, hiszen itt végig haladva már közeledünk a mester egykori műhelye felé.
A Hitvesi szeretet kápolnája
A csattanó, ami mindennek a lényege, az árkádsor középső szárnyának centrumában a várlátogatás végcéljánál van a „várkápolna”. Végül itt összegződik a szerelem, a szeretet, a család, a művészet dinamikája. A vár freskódíszes apszisába állította Bory a Hitvesi szeretetnek feleségéről mintázott, egész alakos, ülő szobrát. A „szentély” elé, kétfelől a fal mellé helyezte a Csók (1908), szimmetrikusan megkettőzött kompozícióját ezzel is erősítve a hely lényegi mondanivalóját. Érdekes, hogy a Hitvesi szeretet szobra feletti freskó sárga színű hölgyei más híres művészek múzsái, akik az irigységtől sárgák, mert őket nem szeretik annyira, mint Bory Jenő a feleségét. A vár központi helyén megállva, majd magunk mögé tekintve láthatjuk és érezhetjük, amit maga a művész is meg akart mutatni, hogy az élet igazi értelme a szerelemben, a családban, a kultúrában, a művészetben és a becsületesen végzett munkában van.